5 jel, ami a hibás ABS kockára utal
Mi is az az ABS?
Az ABS kocka egy olyan aktív menetbiztonságot javító eszköz a gépjárműben, ami megakadályozza a kerekek blokkolását. Ez a blokkolási folyamat a másodperc tört része alatt többször megszakítja és felépíti a féknyomást, így ennek következtében egy erőteljesebb fékezésnél a jármű stabil, irányítható állapotban marad. Emellett nagyon sok esetben a fékutat is csökkenti.
Az Európai Unió területén 2004 nyara óta törvény írja elő, hogy csak ABS kockával felszerelt új autót hozhatnak forgalomba.
Működési elv
Az ABS rendszer központi alkotóeleme a hidraulikus egység, ami a fékfolyadék nyomását állítja elő. A jármű minden kerekénél egy fordulatszámmérő szenzor küldi a vezérlőegységnek az adatot, ami a kerekeknél lévő mágnesszelepek ki-be kapcsolásával hozza létre a kívánt eredményt, azaz "darál".
Ha a vezérlőegység számítása szerint az adott keréknél fennáll a blokkolás veszélye, elkezdi csökkenteni a fékfolyadék nyomását mindaddig, amíg az ismét tapadni kezd, tehát elkezd szabadon forogni, majd ismét növeli a nyomást. Ezt a műveletet az ABS képes akár másodpercenként 20-szor megtenni. Ez a fékerő szabályzás addig tart, amíg a vezető le nem lép a fékpedálról, vagy meg nem szűnik a blokkolási hajlam, tehát jobb tapadást biztosító útfelületen halad tovább. Ilyenkor a lassulás közben lehetőségünk van irányváltoztatásra, ami miatt csökken a fékút.
Egyszerűbben egy analógiával szokás magyarázni a hatást: a borosüvegből forgatva szokták kihúzni a dugót. Ilyenkor az oldalirányú surlódás miatt kisebb erőt kell kifejtenünk a húzás során.
Amikor az ABS nem segít
Vannak olyan körülmények, amikor az ABS kocka blokkolásgátló hatása ahelyett, hogy segítene, inkább ront a helyzeten. Egyes járművekben az ABS ki-be kapcsolható, míg néhányban nem lehet kikapcsolni. Amennyiben a központi vezérlőegység hibát észlel az ABS rendszerrel kapcsolatban, az ABS lámpa felvillan.
- Macskaköves vagy kátyús út: az ilyen útburkolaton a gépjármű rövid pillanatokra a levegőbe kerül, ahol a vezérlőegység érzékeli, hogy nincs tapadás. Ilyenkor csökkenti a nyomást, gyengíti a fékerőt, hogy irányítható legyen, tehát megnő a fékút.
- Kavicsos, szemcsés, homokos út: az előző magyarázatból kiindulva a kisebb burkolati szemcsenagyság miatt itt sűrűbben fordulhat elő az ABS felesleges ki-be kapcsolása, ismét megnőhet a fékút.
- Hó, illetve hasonló halmazállapotú szennyeződés az úton: a fékezés közben az ABS kikapcsolt állapotában egy torlasz alakul ki a kerék előtt, ami segíti a fékerőt. Amennyiben az ABS működőképes, nem képzódik torlasz, a fékút megnő.
Gyakori hibák
Az ABS hidraulikus egysége hajlamos a meghibásodásra, néhány márkánál és típusnál ezek típushibák és adott idő és/vagy kilométer után megjelenhetnek. Ezek eredménye a fékerő csökkenése, a fékút és a féktávolság drasztikus megnövekedése. A hibának számtalan oka lehet, ezért ajánlott konzultálni egy szakemberrel, hogy az ABS kocka el tudja látni a menetbiztonságot javító funkcióját.
1) Blokkol a fék
Az ABS rendszer legfőbb feladata, hogy megszüntesse a fékek folyamatos blokkolását. Amennyiben érzékelhetően ez nem történik meg, az egyértelmű jele a hibás ABS kockának. Ez többnyire csak határozott fékezés esetén tapasztalható, mivel akkor aktív az ABS. Amennyiben a blokkolás csak egy keréknél áll fent, győződjünk meg róla, hogy a féknyergek megfelelően működjenek.
2) Beesik a pedál
Gyakori jele a hibás ABS kockának az, ha a fékpedál fékezés közben beesik, ütközésig lehet benyomni. Eleinte ez úgy jelentkezik, hogy egy esetleges fékezésnél többször kell lenyomni a pedált, hogy megfelelően működjön. Ez idővel rosszabbodik, többször és többször kell fékezés előtt lenyomni a pedált, majd egyszer eljut arra a pontra, ahol megszűnik kifejteni a hatását és elveszti funkcióját. Ezután a pedál lenyomása után minimális vagy teljesen megszűnik a fékerő. Ilyen esetben érdemes a fékfolyadék szintjét és annak összetételét, víztartalmát megvizsgálni. A túl magas víztartalom idővel rozsdásodáshoz vezethet.
3) Szivárog a fékolaj
Érdemes hosszabb utak előtt a fékfolyadék szintjét is ellenőrizni a szokásos teendőkön kívül. Amennyiben a fékolaj szivárog valahol a rendszerben érdemes kapcsolatba lépni szakszervizzel.
4) Világít az ABS lámpa
Előfordulhat, hogy nincs semmi hibára utaló jel, de mégis felvillan az ABS lámpa a műszerfalon (Régebbi típusoknál, ahol nincs ABS lámpa, a motorellenőrző - check engine lámpa). Ilyenkor a vezérlőegység hibát észlel, ami lehet elektronikai vagy mechanikai. Az ABS rendszere több elemből áll, ezért ebben az esetben is érdemes mielőbb kiolvasni a hibakódot az ABS lámpa által jelzett hiba diagnosztizálása és javítása érdekében.
5) Megáll a kilométeróra
Ritkább fordul elő, hogy az ABS meghibásodása esetén a kilométeróra megáll egy adott sebességnél vagy egyszerűen a 0 km/h-nál marad. Ezt általában követi az ABS lámpa vagy a "check engine" lámpa felvillanása. Amennyiben mégsem jelentene hibát a műszerfal, önmagában ez is elég indok arra, hogy felkeressen egy műhelyt.
ABS kocka javítása
Az új ABS kocka vásárlása helyett a szakszerű javítása javasolt, mivel így akár több százezer forintot lehet megtakarítani. Ezen felül előfordulhat, hogy a magas ár mellett az új eszköz típushibás. Az ABS kocka felújítása számos esetben a hidraulikus egység javításával történik, ami a hibától függően akár 1 órán belül megtörténhet.
Az ABS Király szolgáltatásai között szerepel az ABS kocka javítása, illetve a cserealkatrész biztosítása. A műhely az M0 autópálya közvetlen közelében, az M3 bevezetőtől néhány percre, Budapest központjától csupán 15 percre, Csömörön található. Az eszköz javítását és cseréjét a helyszínen végezzük, de lehetőség van az ABS kocka cserealkatrész küldésére az ország bármelyik területére.